Snart kommer kustbevakningen

Det är svårt att få tankarna någon annanstans än mot det faktum att snart kommer kustbevakningen och letar på det aktuella området i Kågefjärden. De ska komma nu på onsdag.
Det är deras ROV, robot med sonar och kamera, som är den tekniska utrustning som är nödvändig att ha för att leta i vatten med dålig sikt.
Kustbevakningen har under veckan som gått letat efter, och hittat, en man som drunknat utanför Ullånger i Västernorrland. De sökte där från tisdag till och med söndag.

När vi läser kommentarer här i bloggen, när vi känner allt äkta stöd från alla privatpersoner och alla vänner, så förstår vi att det är allt detta stöd som gör att vi klarar av att möta varje ny dag.
Ni är hundratals läsare av den här bloggen och det ger oss känslan av att vi absolut inte är ensamma. För ensam är inte stark.

Rosen är till alla vänner, släktingar, läsare och alla andra omtänksamma människor. Det är ni som ger oss styrkan!

18-års presenten

Det gäller att hitta och ta vara på de stunder som lockar fram ett leende, eller till och med ett skratt. Sorg och glädje ligger så nära varandra. En liten stunds tankeflykt från den faktiska verkligheten kan ge den kraft som behövs för att orka möta de svåra stunderna. Den här lilla historien kan få oss att le.

När Marcus fyllde 18 år, den 11 januari, hade hans kompisgäng skramlat ihop pengar och köpt en hamster, bur och andra praktiska tillbehör. Marcus döpte hamstern till Silver Fang (huggtand) och grabbarna försäkrade att det var en liten pojkhamster. Namnet passade bra tyckte vi och hamstern var dessutom bra på att bitas.

Efter Marcus olycka tyckte vi synd om den ensamma lilla hamstern. Han behövde en kompis där i buren så det inhandlades en annan liten pojkhamster.

För ett par veckor sedan kom det ynkliga och späda pip från buren. Silver Fang visade sig vara en mamma till fyra små hamsterungar.

Så nu ni grabbar, se upp när ni har födelsedag...

Silver Fangs fyra ungar som snart är på väg att flytta. Joel blir först ut som husse.

Vädret försvårar för våra privata dykare och inslag i TV4 nyheterna

Det är ovanligt kallt och blåsigt här i Skellefteå med omnejd. Trots att vi befinner oss i sista delen av juni visar termometern 11 grader och ute på vattnet är det allt annat än lugnt och stilla.
Våra dykare från de privata dykklubbarna får vänta med de insatser de har planerat att göra. Ingen rår på vädrets makter. När det blåser och regnar försämras sikten i vattnet ytterligare.

Igår fick vi besök av de lokala TV4 nyheterna. (Inte vårt initiativ.) Vi pratade mycket om sorgen, saknaden och oron över att vi inte har hittat Marcus kropp. Vi såg inslaget i morse och kunde konstatera att det egentligen inte fanns några sakfel, men rubriken var kanske inte riktigt  vad vi hade tänkt. Oro och sorg är viktigare än kritik.
Du kan se inslaget om du klickar på den här länken.

Igår kväll var ett besök i skogen bättre än det blåsiga havet. Här växer den vackra orkidén Guckusko, mitt i den västerbottniska skogen.

Norran skriver om att hundarna har markerat

Idag skriver vår lokala tidning Norra Västerbotten, Norran, om att hundarna har markerat och att sökandet ska återupptas om en vecka.
Du kan läsa artikeln om du klickar på den här länken.

En av markeringarna i fjärden. De ligger alla ett par hundra meter från platsen där skotern hittades.

Finska stiftelsen tar vid om kustbevakningen inte hittar Marcus

Vi har fått lära oss att tänka i alla banor. Det finns så många kanske, och så få säkra profetior.
Kustbevakningen är hitkallad till den 2 juli men vi vet inte ännu hur många dagar polisen ger dem i uppdrag att arbeta. Polischefen beslutar om hur mycket det får kosta. Om tiden rinner ut och de inte hittar Marcus kropp har den finska stiftelsen, som tidigare sökt i två omgångar, lovat att komma tillbaka. Det skulle innebära att de kommer hit under vecka 28. Igår pratade vi med Reino, via tolk, som bekräftade detta.

I kväll ska vi bli medlemmar i Etsintavene. Det kostar 50 euro och då är man medlem livet ut. Tidigare har vi skickat bidrag från minnesfonden (se inlägg från 2008-04-12). Oavsett om de behöver komma hit igen eller inte, så gör de ett arbete som vi vill vara med och stötta. Livet ut.
Skriv till oss på [email protected] om du vill veta hur man blir medlem.

Nu i kväll är det inte samma skimmer över havet som när bilden togs den 13 juni. Idag är det regn och rusk.

Många och långa dygn

Det ska passera 15 dygn från den 17 juni då hundarna åkte tillbaka till Stockholm till den 2 juli. Det är då polisens sökande ska återupptas. Det är många och väldigt långa dygn.

Vi uppskattar de initiativ som våra nyvunna vänner, de privata dykarna, försöker hjälpa till med under tiden. De planerar bland annat att göra en typ av skallgångskedja nere i djupet. Det behövs då flera dykare och de kommer att ha ett rep mellan varandra. Säkerheten är viktig och det tar lite tid att planera ett arbete som detta.

Vi åkte ut på söndagkväll och såg att markeringarna låg kvar på samma platser.

Himmel, sol och hav. Det är ändå en vy som lugnar.

Midsommarnatt

Under torsdagkväll undersökte Mikael, Andreas och Daniel området som markerats ut i  fjärden lite närmre. Några koordinater sparades som förhoppningsvis dykare kan undersöka bättre inom kort. Det gäller bara att få ihop några som har tid och inte är bortresta på semester.

Vi cyklade hem från våra vänner Marie och HW i natt. Det var ljus midsommarnatt men visst lyser det alldeles extra där borta över Kågefjärden...

E-fyran vid avfarten mot Boviken i riktning mot Kågefjärden ca 01.00.

Fem månader

Det har gått fem månader sedan den 20 januari. Vi saknar dig Marcus, så oerhört mycket.

Idag är det midsommarafton och det är traditioner och minnen som blir så tydliga. Det var så här vi ville ha det. Som på bilden.

Midsommar för tre år sedan tillsammans med goda grannar.

När man tror att inget händer

Den här dagen har vi gått omkring och tänkt att just nu händer precis ingenting. För dålig sikt i vattnet för att dyka, ingen teknisk utrustning att tillgå. En mellandag och i morgon är det midsommarafton. Vi vill men vi kan inte göra något.

För en liten stund sedan ringde telefonen. Våra vänner dykarna har kört dit en båt, en färd på tre timmar, och är redo att söka i det aktuella området med ekolod och en side-looking sonar (en slags ljudradar).

Andreas kontrollerar positionerna där hundarna hade markerat.

Mikael kör båten och håller koll på instrumenten. Sonen Daniel är också med, fast inte på bild.

En av markeringarna i Kågefjärden.

Sikten i vattnet är mycket dålig

Andreas och Mikael har gjort flera dyk under eftermiddagen i det område som vi har märkt ut. Tyvärr är sikten mycket dålig i vattnet. De kan knappt se handen framför sig. Den dåliga sikten kan delvis bero på de kraftiga åskregn som kom under måndag och tisdag.

Just nu behöver vi alla en natts vila för att kunna tänka ut hur vi fortsätter. Det skulle behövas teknisk utrustning för att lokalisera platser att dyka på. Blotta ögat kan inte söka av ett större område med så här dålig sikt.

Vi är mycket tacksamma över att få hjälp av två privata dykare som gör det här på sin fritid. Tack för att ni gör allt för att försöka hjälpa oss!

Andreas gör sig redo för att dyka.                       Mikael och Andreas ute bland vågorna.

Vi har märkt ut platserna som hundarna markerade

Två dykare, Mikael och Andreas, som är med i Skelleftedykarna är med oss idag. De har märkt ut de punkter som hundarna hade markerat och kan också börja söka av en del av området.

När de skulle ut och göra ett första dyk rullade en tjock, grå dimma in över fjärden. Det vara bara att vända om och lägga sig vid kaj igen. Vi hoppas att det bara är ett tillfälligt hinder och att de snart kan ge sig ut igen.

Om de skulle hitta något kontaktar de polisen.

Dimman rullar in och det är inte lämpligt att ankra upp en båt ute på fjärden just nu.

Bägge hundarna har markerat på samma ställe ett flertal gånger

De bägge hundarna, som är välutbildade och kvalitetssäkrade sökhundar, har markerat en plats vid ett flertal tillfällen i Kågefjärden. Hundförarnas och hundarnas uppdrag var att markera om det fanns eventuell lukt. Sammanlagt sju gånger har de gjort detta, på en och samma plats. Nu har de rest tillbaka till Stockholm.

Skellefteåpolisen har beslutat sig för att fortsätta letandet, med dykare och ROW, om två veckor. Vänta i två veckor?! När hundarna har markerat att det finns något på den här platsen i fjärden?

Vi menar att vi inte kan acceptera en väntan på två veckor i det här läget. Polischefen svarar: "Det finns inget att inte acceptera. Vi gör det då. That's it!"

Just nu funderar vi på hur vi kan hjälpa polisen att komma igång med sökandet tidigare.

Hundförarna med deras två hundar har lämnat Kågefjärden.

Hundarna från Stockholm är på plats

Under eftermiddagen kom sökhundarna med hundförare från Stockholm igång med arbetet ute på Kågefjärden. De har börjat söka av området närmast olycksplatsen och jobbar nu ikväll vidare mellan Orrholmen och småbåtshamnen. De fortsätter sitt arbete under morgondagen.

Det kom ett kraftigt åskväder över stan vid tvåtiden idag och blixten slog ner i närheten av vårt hus. Marcus hårddisk, med bilder och filmer, var inkopplad och brändes sönder. Vår förhoppning är att vi kan hitta kopior på hans bilder.
(Problemet med bilderna löstes snabbt. Marcus kompis Peter hade kopior på bildmapparna. Puh!)

En tur med havskajak

Några dagar efter Marcus olycka var det ovanligt hög vattennivå i havet, nästan 100 cm över medelvattenstånd. Vi har flera gånger funderat på en vik som heter Grytsundet, där det inte går att ta sig in med båt. När det är lågvatten går det att promenera över inloppet till den viken och nu kan man just så pass ta sig in med en kajak. Idag är det 11 cm under medelvattenstånd.

Vi har paddlat havskajak, i fyra timmar, tillsammans med Carro och Emil och kunnat gå in och titta närmre på den viken. Armarna är trötta nu, men det känns ändå bra att vi har fått tillfälle att undersöka Grytsundet.

I morgon kommer polisens sökhundar och vi hoppas att det inte blir alltför blåsigt.

Leif och Emil vid inloppet till Grytsundet.

Carro med hennes egen havskajak.

Grytsundet var en väldigt grund vik, inte djupare än 40 cm.

Sjöräddningens båt och elva privata båtar

Det kom elva privata båtar till fredagskvällens sökning med Sjöräddningen. Vi är otroligt tacksamma för den här uppslutningen. Det var både fredagkväll, skolavslutning och vackert väder och så många tog sig tid. Tack till er alla!

Vi sökte av vattenytan från småbåtshamnen, ut till Bergskäret som ligger längst ut i fjärden, och sedan norra sidan tillbaka. Det var minst 35 par ögon som tittade på vattnet och det behövs. Det är svårt att hålla fokus på vattnet så lång stund i taget.

Vi kunde känna hur knäna mjuknade en stund då Sjöräddningens båt gjorde en helomvändning och plockade upp något ur vattnet. Det var en stock som låg och flöt mitt i farleden. I övrigt hittade vi ingenting, men vi har tillsammans gjort en effektiv sökning.

Vi har fått ett mycket positivt besked från polisen. Det kommer hit två utbildade sökhundar nu på måndag. De kommer att söka i området under måndag och tisdag.

Alla båtar på väg att lägga sig på linje med ca 100 meters mellanrum.

Vi samråder om hur sökningen ska göras på vägen tillbaka in i fjärden.

Den gemensamma sökningen avslutas och Sjöräddningen åker en tur längre ut.

Klockan är ca 22.30 och det är en vecka kvar till midsommar. Sommarnatten blir ljus.

Vi träffas enligt planerna i Kåge småbåtshamn

Enligt väderprognosen ska det bli en kväll med endast svag vind. Hoppas att det stämmer.
Vi träffas i småbåtshamnen klockan 19.00  Thor Boström, Sjöräddningen, kommer att informera hur vi ska gå till väga med sökandet.
Ta med kikare och varma kläder. Det brukar vara iskallt ute på vattnet.

Vi hoppas att Kågefjärden ligger lika blank i kväll som när fotot togs den 28 maj.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet hjälper, sa doktorn till oss några dagar efter olyckan den 20 januari. Vi tittade på honom med tom blick just då. Vi kunde knappt andas tillräckligt djupt och hade problem med att svälja en klunk vatten.

Det är nog ändå så att han hade helt rätt vår doktor. Det hjälper att röra på sig och få fart på pulsen, man kan till och med få igång tankeverksamheten när svetten lackar. Det är väl värt att prova.

Idag ska vi få besked om när polisens sökhund kan komma hit till Skellefteå. Den finns stationerad i Östersund. Det vore verkligen bra om den kunde komma hit ganska snart.

Under dagens promenad (i 7 grader och regn) hittade jag en bukett Förgätmigej.
De står nu i en vas bredvid Marcus foto.

Sökning med sjöräddningen fredag klockan 19.00

Vädret är avgörande när det gäller att söka av vattenytan. Just nu är det fortfarande alldeles för blåsigt för att kunna göra en bra insats.

Vi planerar att göra den gemensamma sökningen, 6-8 båtar tillsammans med sjöräddningens båt, på fredag 13/6 klockan 19.00
Samling vid småbåtshamnen. Ta med egen kikare.

Hoppas att ni som anmält intresse har möjlighet även en fredagkväll.

Sjöräddningens båt ligger i Kåge småbåtshamn. Vi inväntar bättre väder.

Om det kan hjälpa en enda människa

Det är så vi tänker just nu. Om bara en enda människa börjar prata med någon annan om sin sorg. Om bara en enda människa får möta ökad förståelse från sin omgivning. Då har reportaget i Norran fyllt en viktig funktion.
När man får prata om vad som hänt, med människor man litar på, blir sorgen lättare att bära. Det är viktigt att våga ta hjälp av andra människor.
Du kan läsa en del av reportaget på den här länken.

Två dykare, som anlitats av polisen, har sökt under kajen idag. De har avslutat arbetet, utan resultat.

Bilden togs i lördags av Norrans fotograf Jeanette Lövgren och Bo Fuhrman skrev texten i reportaget. Tack till er för visad förståelse och respekt!

Vi inväntar bättre väderförhållanden

Sjöräddningen är, som vi tidigare berättat om, på plats i området kring Kågefjärden. Vi har efterlyst hjälp av fler båtar för att göra en sökning tillsammans med dem. I morgon väntas hård vind och regn, så det blir aktuellt att söka från båtar tidigast onsdag. För att kunna söka av vattenytan bör det vara vindstilla.
Sjöräddningen kommer att använda sig av både båt och helikopter under kommande vecka när de övar i området.

I morgon ska dykarna leta under kajen vid sågen. Det är ett ställe som vi funderat på länge och som också är svårt att söka av på annat sätt än genom dykning.

Det ligger just nu ett kallt och grått lock över hela vår landsända. Sommarvärmen har flyttat söderut.

The Way of the Ninja

Ni som känner Marcus sedan grundskolan förknippar nog Ninjas med just honom. Han gillade verkligen Ninjalåtar, Ninjaklädsel mm. Det var nog många öron som blev ganska nötta av hans ihärdiga spelande och sjungande av en och samma Ninjalåt. Avslutningsfotot i nian, då var hela klassen utklädda till Ninjas. Undrar just vem som kom med den idén...

Vi har varit på dansföreställning i kväll på Nordanå. Lillasyster Martinas dansgrupp kom in till välkända Ninjatoner, klädda som Ninjas. Dansläraren från Piteå hade kommit med förslaget. Han visste inget om det här.
Vi kan nog säga att hjärtat slog lite extra till de här tonerna.

Martinas dansgrupp framför Ninja Terminator på Nordanå.

Helikoptern var här

Under lördagen sökte polisens helikopter över Kågefjärden efter Marcus. Vi kunde se den då vi kommit in från en tur med båten. Helikopter är nog det allra bästa sättet att söka från luften. Det går att ligga på låg höjd och det går också att stå stilla. Tyvärr hittades inget idag.

Under förmiddagen träffade vi Bosse Fuhrman på Norran. Han kanske skriver något om hur livet kan se ut efter en förlust i familjen. Nog känns det en aning i maggropen om att lämna sig till offentligheten. Bara det blir bra. Och bara det kan hjälpa någon annan att öppna sig och prata om sin sorg och förlust. Det är så viktigt att inte lägga locket på när sådana här saker händer.

Polisens helikopter kom som planerat och sökte noga av fjärden.

Idag är det 48 cm under normalt vattenstånd. Hoppas det håller i sig tills dykarna kommer, för tillfället är det ljust under kajen.

Och fjärden är ändå vacker

Havet har tagit ifrån oss det finaste vi har. Vi kanske borde avsky Kågefjärden och sparka på varenda sten som ligger där.

Vi har kört runt med båt nu i kväll och kan bara konstatera att vi ändå kan älska havet. Konstigt nog.

Solen på väg ner i väst. Vi är utanför Gullsand.

Mellan Bastuholmen och Billören.

Inne i småbåtshamnen vid midnatt.

Efter påtryckning kom några besked

Efter många påtryckningar har vi nu fått två besked från polisen, vilket är både positivt och efterlängtat.

Det kommer en helikopter och söker under helgen.
Dykare ska söka under sågkajen nästa vecka.

Vi hoppas få besked ganska snart också om den tredje utlovade insatsen, sökhunden.

När det gäller polisen så är de själva mycket nöjda över sina insatser i sökandet efter Marcus. Vi får hoppas att vi så småningom kan få känna en liten del av den känslan. Vi kan nog tycka att vi hållit i det mesta helt själva...

Just nu är det ovanligt lågt vatten i havet. I Kågefjärden innebär det att ljuset kommer in under sågkajen. Om det håller i sig till nästa vecka så underlättas arbetet för dykarna.

Nu väntar vi på aktivitet från polisen

Måndagen den 4 februari fick vi löfte av polisen om tre olika insatser som skulle ske då det blev öppet vatten. De lovade att:

Ta hit polisens sökhund
Anlita dykare att söka under sågkajen
Söka från helikopter

Det har varit öppet vatten i mer än en månad och inget av detta har hänt. Däremot har en mängd frivilliga ställt upp och hjälpt oss i timmar och åter timmar.

Vår egen ork och tid skulle behöva lite uppbackning. Det finns en gräns för tålamod och förståelse när man är i vår situation, så nu har vi tryckt på lite extra. Vi vill ha besked om när vi kan få hjälp. Det är dessutom utmärkta förhållanden för alla tre ovan nämnda insatser just nu. Dags att vakna polisen!

Vi åker ofta ut på kvällarna och letar från en båt. Igår kväll såg vi flera sälar kring båten.

Vi har sökt från både flygplan och båt idag

Första dagen i juni har bjudit på fint sommarväder med värme och endast svag vind. Vi har sökt från både båt och flygplan idag. Till vår hjälp har vi haft piloten Erik von Rosen. Hans gula flygplan, modell Saab, var både bekvämt att åka i och gav goda möjligheter när det gällde att söka. Om något hade funnits vid vattenytan hade vi kunnat se det.

Det gäller att hålla modet uppe just nu. Förutsättningarna förändras från dag till dag i och med att havet blir varmare. Att vi har sökt av ett område betyder inte att det är klart.

Tack Erik von Rosen för att du bjöd oss på den här flygningen!

Under förmiddagen sökte vi av stränderna från båt.

På kvällen var det dags för Ingrid att ge sig ut på en flygtur med Erik von Rosen.

Ett flygfoto över Oxholmen i Kågefjärden. Det var bra sikt i vattnet nu i kväll.

Erik von Rosen, son till den legendariske flygaren Carl Gustaf von Rosen, väckte viss beundran bland flygkunnigt folk på Falmarks flygplats.

Leif och Albin sökte från båt i Kågefjärden tills solen började gå ner.