Leta efter det som ger lycka

Det är inte fel att aktivt leta efter det som ger lycka. Självklart är det så att olika människor hittar lycka på olika sätt. Kanske lika många olika sätt som det finns människor.

Vi kan tänka att nu idag får vi mer aktivt försöka hitta det som ger lycka, förut tog vi nog lyckan som självklar. Den bara fanns där när vi vaknade och satte oss vid frukostbordet alla fyra. Det fanns inte i tankevärlden att vi så plötsligt skulle behöva duka för bara tre personer.

För en tid sedan skrev vår lokaltidning Norran om den lyckoforskning Filip Fors och hans kollega bedriver. De har samlat forskning om lycka i 12 olika strategier som man kan välja ur att tillämpa eller att fundera över.
De är:

1. Vad blir jag lycklig av?
2. Meningsfullhet
3. Bli en bättre människa
4. Förbättra dina sociala relationer
5. Din bästa tänkbara framtid
6. En underbar dag
7. Vänlighet och hjälpsamhet
8. Positivt tänkande och tacksamhet
9. Undvik ältande och negativ tänkande
10. Meditation
11. Fysisk träning
12. Kognitiv beteendeterapi

De här punkterna säger dig mycket mer om du läser vidare på den här länken till Lyckoprojektet.

Jag tänker också att det måste kännas tillåtet att släppa fram alla andra känslor också, sorg, vrede mm Hur skulle man annars nå fram till en inre lycka. Om något var i vägen?

Något som ger oss lycka många stunder är familjens nya katter. Helt obegripligt för den som inte gillar dessa djur, men för oss är det en bra strategi.


Kajsa, orientalisk korthårig skönhet.


Och den charmige huskatten Sigge.



Kommentarer
Postat av: Mamma Cine

Hej Ingrid

Jag ser att ni också har tagit en Sigge till era hjärtan. Så underbara små liv!! Jag älskar katter och att djur finns i ens närhet är helt fantastiskt och så bra för alla.

Vår Sigge var bara en kattunge när Erics olycka hände och han blev nog frustrerad och förstod inte vad som hände med oss. Vi fick gå och hämta honom hos flera olika som han försökte få kärlek av. Telfonen ringde var och varannan kväll...-Er katt är här och verkar inte hitta hem....osv. Jag har inga minnen av om och när jag gav honom mat el.dyl. Men allt löste sej och Sigge valde till slut att stanna hos oss. Nu är han vår egen lejonkung och bortskämd som bara den.

Vi har haft lite funderingar om vi skulle ha en liten hund också...mest Sara då...Vi får se,

när jag tittar på era små juveler så vill jag bara ha en katt till... Så fina!! Så jag håller verkligen med om att katter är lycka.

Kram Cine

2009-09-13 @ 21:08:53
URL: http://tillminneavericlind.dinstudio.se
Postat av: Christina

Vilka underbara missar! :-) Katter är underbara, djur o det sägs att en spinnande katt i knät är rena terapin..

Ha det så gott

Varm kram Christina

2009-09-14 @ 11:22:21
Postat av: Anonym

Kära ni!! Jag håller verkligen med att det måste få finnas plats för olika typer av känslor och att en del är förutsättningen för andra. Fick under en föreläsning förra veckan så klokt beskrivet för mig att sorg är en frisk, naturlig reaktion på något som man ej kan påverka - det är liksom oåterkalleligt. Vad man efter att ha tillåtit sig att känna sorg sedan kommer fram till är acceptans vilket ger en fokusförskjutning från det man förlorat till det man har kvar! Detta ger energi och möjliggör lycka. Lite förenklat men ändå!!! Tänk vad det läker att dela känslor! Underbart.

PS. Kajsa har ju faktiskt ett till namn som bör publiceras tycker jag :))) Dunder kram från Ingal

2009-09-16 @ 18:50:25
Postat av: Emma F

Jag kan bara instämma- det är klart att man måste tillåta sig att känna alla nyanser av känslor, annars tappar man nog den djupare dimensionen i känslolivet. Det handlar nog som i mycket annat om balans.

2009-09-16 @ 18:54:13
Postat av: Ingrid

Tack för era kommentarer! De värmer i höstmörkret.



/Ingrid

2009-09-21 @ 19:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0