Nu har vi startat Febe i Skellefteå

Föräldraföreningen för dem som förlorat barn har funnits sedan 1995 i Kista, Stockholm. Nu har vi tillsammans med den grupp föräldrar som var med i förra höstens samtalsgrupp startat Febe här i Skellefteå.

Föreningen är ett forum för möten, samtal, dela erfarenheter och kunskaper kring svår sorg. Ensam är inte stark. Vi behöver varandra, varandra, varandra sa Ylva Edholm Johansson som föreläste under eftermiddagen. 

På kvällen samlades 33 personer. De allra flesta hade själva förlorat ett barn. De blev samtal runt borden som kunde pågått i timmar. Behovet av att träffas är stort och vi träffas nästa gång den 23 februari.

Klicka på länken som följer så får du se ett inslag på SVT från gårdagen. Inslaget börjar på tiden 8:50  
Här är länken


Olle Bergman, ordförande i Febe, och Ylva Edholm Johansson, en av Febes grundare, från Kista


Åhörare under eftermiddagens träff för dem som kan möta drabbade föräldrar i yrket.

Länk till Febe

Kommentarer
Postat av: Mamma Cine

Hej

Det värmer i mitt hjärta att Febe har hittat upp till Skellefteå<3

Vi behöver varandra så så mycket!! Det märks ju tydligt när ni var så många.

Hoppas ni får många och varma givande samtal!!



Ikväll kan jag nästan tro att jag hamnat i Norrland, fast jag aldrig varit där! Min tomt börjar se ut som dina fina vinterkort. Ska försöka komma ihåg att ta lite kort i morgon så jag kan visa att även här i mörka Småland kan det lysa vitt på taken!!



KRAMAR<3Cine

2010-01-27 @ 19:54:29
Postat av: Ingrid

Hej Cine!

Tror att den 26 januari blir ett sånt där datum som många kommer att minnas. I positiv bemärkelse. Känner mig glad att jag fått vara med.



Skottar gör vi även här... Fick börja med att försöka få undan en bit av plogvallen då jag kom hem från jobbet idag. Fast jag var rättvis nog att lämna en bit av den till min man också ;)

Kram!

2010-01-28 @ 17:08:49
Postat av: helen

Tack för att jag var inbjuden! Ni måste alla vara så oerhört starka mammor och pappor under det att tiden och dagarna fortsätter att gå. Det känns därför oerhört bra att veta att det nu finns en föräldraförening som Febe även här i vår stad (som ni själv har startat). Läser Olle Bergmans bok och slås av titeln...igen.

Kram på er alla 3

2010-01-29 @ 07:32:20
Postat av: Tojjan

Gratulerar att ni fått ert "egna" Febe. Paradoxalt är det väl som mannen i inslaget avslutar med att säga: att föreningen inte vill ha några fler medlemmar. Starka ord. Bra ord. Om än det han önskar är en utopi. Men nu finns ni, och kan stötta andra och varandra. Finemang!



Inslaget var faktiskt lite intressant att se på ur ett annat perspektiv, nu fick jag ju se vad ni tycker om namnändring av kyrka och att även ni vinner tid vad gäller nedläggningshotade skolor. Att nyhetsuppläsaren hade svårt att hålla tungan rätt i mun, i inledningen av sändningen, fick mig att småle lite gott.



Kram

2010-01-30 @ 14:25:17
URL: http://www.tojjan.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Helén!

Så bra att du kunde komma och lyssna i tisdags. Ju fler som vet... Förstår att du slukas av Olles bok "Inte visste jag att Svante skulle vara död så länge". Den beskriver den där eviga väntan. En väntan på att det ska gå över, och så går det aldrig över.



Viktoria!

Jag måste också småle när jag förstår att du tittat på hela nyhetsinslaget. Det måste kännas lite exotiskt för en västkustbo ;) Själva hade vi lite roligt åt att de stackars skjutna rävarna fick så stort utrymme, åtminstone i den senare nyhetssändningen. Jag är visserligen en djurvän av stora mått, men ibland kan ändå proportionerna kännas lite skeva.



Kram på er!!

2010-01-30 @ 19:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0