13 juli

Den där riktiga sommarvärmen är inte med oss nu längre även om det är soliga och fina dagar. Det är väl bara att ge sig till tåls. Än är det många sommardagar kvar.

Något som passar bra under ledigheten är t ex en bra bok. För er som vill läsa mer om hur sorgen påverkar livet kan jag rekommendera en nyutkommen bok. Den heter Vägar i sorgen och är skriven av Lars Björklund och Göran Gyllenswärd. Finns att köpa på bl a Adlibris för 169 kr.
Författarna menar att liv och förlust hör ihop och att sorgen därför är en väsentlig del av våra livsvillkor. Om du själv drabbats av sorg eller om du möter någon i den situationen kan du få ord på många av dina tankar genom att läsa den här boken. Du kan även provläsa delar ur boken om du klickar på länken i det här inlägget (Adlibris).


När blicken kan nå långt får också tankarna mer spelrum. En vy över Höga kusten.

Kommentarer
Postat av: Christina Grahn

En fantastisk naturbild!

Och tack för boktips, även om jag själv inte har lika stort behov av den... vilket får en att inse hur lyckligt lottad man är..

Vädret har även här på Västkusten "lyst med sin frånvaro" men å andra sidan är det riktigt skönt att känna att det är "legalt" att vara inne o slappa o skrota o inte göra mycket vettigt alls! Jo, man kan alltid titta på CI Morse på DVD..

Hoppas du inte tar illa upp om jag frågar om det har hänt något nytt i sökandet efter Marcus?

Ligger det i träda?

Och kommer det i så fall att återupptas?

(Du kanske har berättat om detta i tidigare inlägg som jag har missat, då ber jag om ursäkt!)

Önskar er underbara dagar, hälsningar Christina

2009-07-14 @ 11:53:13
Postat av: Ingrid

Det är ingen fara med att ställa frågor, det går hur bra som helst.

När det gäller sökandet så gör vi det själva bara i korta och intensiva perioder. Det skulle aldrig gå att ständigt jobba med detta eftersom det blir väldigt krävande. Vi ägnade hela vecka 26 till sökande. Nu är det tid för annat.

Vi vet däremot att det finns andra som förlägger övningar, dykningar mm till Kågefjärden och det är vi mycket tacksamma över. Även de boende kring fjärden tittar över vattnet så ofta de kan.



Nu funderar vi på hur vi kan stötta den finska stiftelsen Etsintävene på bästa sätt. De arbetar ju som sagt var ideellt och behöver alla bidrag de kan få. Då har de möjlighet att hjälpa oss fler gånger och naturligtvis även många andra som förlorat sina anhöriga genom drunkning.

Det gror även en tanke att försöka få SVT att köpa in en film som handlar om deras arbete. Vi får se vad som händer.



Hoppas nu att vi alla i vårt avlånga land kan få en dos mera sommar. Vi behöver det så väl.



Sommarhälsningar Ingrid

2009-07-14 @ 13:02:06
Postat av: Chrsitina Grahn

Hej Ingrid!

Jag har läst om Etsintävene och deras ideella verksamhet som har pågått/pågår i så skymundan!! En fantastisk hängivenhet - bara för att hjälpa sin medmänniska!

Finns det idag en färdig, "vettig" dokumentärfilm som handlar om deras arbete, eller måste det "filmas på nytt"?

Jag har läst massor av bloggar o forum när man sitter o flummar runt på nätet.

Men inget, inget har berört mig mer än er sons blick.

Jag förstår att det inte går att ägna all tid o energi åt "sökande", säger jag här i min stol med mina 2 barn intakta.

Jag har inga kontakter med SVT, men jag kanske känner någon som känner någon som känner någon om är bekant med som träffade som hastigast...någon.. ;)

Inte för att jag inte tror att ni klarar er utan "min" hjälp utan vidare, men jag vill att ni ska veta att jag tänker så uppriktigt på er.

Varm hälsning och kram

Christina

2009-07-14 @ 15:02:42
Postat av: Ingrid

Hej igen!



Det finns en dokumentärfilm, 27 min lång, som spelades in under 2008. Filmen har visats i finsk tv och hade mkt höga tittarsiffror. Vi ska väcka tanken på att SVT ska köpa rättigheter att visa den här i Sverige men jag kan tänka mig att det är några steg att gå. Men tar man första steget så...

Jag tror det kan vara ett bra sätt att sprida kunskap och väcka tankar.

Skriver ett brev till SVT just nu faktiskt. Vi får se vart det leder.



Kram!

Ingrid

2009-07-14 @ 16:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0