En längtan efter "vanlighet"

Vi pratar ibland om en grå vardag och kanske menar vi något trist och tråkigt. Men någonstans där bakom uttalandet finns en önskan om att allt ska vara som vanligt.

Jag längtar så mycket efter "vanligheten". Tänk att få vakna en vanlig vardag och allt skulle vara som vanligt. Inte till en verklighet där en person saknas i familjen.

Även våra svenska myndigheter har en önskan om "vanlighet". Var vanlig och följ gängse mönster. Var antingen levande eller död, var inte bara försvunnen. Då passar man inte in i mallarna.
Till exempel så vill Skatteverket inte dödsförklara Marcus, han ska ändå deklarera och betala in restskatt även om han är försvunnen och på Skatteupplysningen menar man att dödsboet kan straffas om man inte följer gängse ordning. Men om man inte är dödsförklarad så finns det ju inget dödsbo? Här börjar det bli svårt med argumenten.

Om du jobbar, eller kommer att jobba, på en myndighet som har med människor att göra: Våga vara människa och tänk på att livet inte alltid följer en mall. Allting kan inte behandlas lika och det finns kanske ingen riktigt vanlig situation.


En ovanligt solig dag i november.

Kommentarer
Postat av: jenny

Hej!

Jag kom in på den här sidan första gången för några månader sedan, och den berörde mig så mycket att jag skrev ett avslutningstal om Markus på en kurs som heter Konsten att tala. Kom att tänka på att jag kan skicka talet till er om ni skulle vilja läsa - jag tror att det drog några fler läsare till bloggen som håller tummarna för er precis som jag.



Känner er inte alls och kände inte Marcus, men jag tittar in här lite då och då för att kolla läget. Tänker på er och hoppas att ni hittar honom snart! :) Kram Jenny

2008-11-11 @ 23:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0