14 mars

Det är precis ett år sedan vi hade minneskvällen för Marcus. Den kvällen som började i Morö Backe kyrka och sedan fortsatte ute vid Kågefjärden. Det blev verkligen ett minne för alla som var där. Och vi var många som hade samlats. Det känns så varmt att tänka på den uppslutningen.

Veckan innan hade den finska stiftelsen med Reino i spetsen varit här och vi hade sökt intensivt under isen i sex hela dagar. Vid varje tillfälle då vi sökt har det naturligtvis också funnits ett hopp om att hitta kroppen.

Det är viktigt att få ha sina ritualer t ex begravningar och i vårt fall en minneshögtid istället för begravning. Det har också ett stort värde om man kan lägga ceremonier nära olycksplatsen när man inte har funnit den som dött.

I boken  Sorgens olika ansikten av Ann-Kristin Lundmark beskriver hon just detta, behovet av att vara nära den plats där den anhöriga var allra sist i livet. Hon skriver också att det behövs många ceremonier särskilt om en ung människa har dött. Vi förstår precis vad hon menar.


Vi tände i årets lykta igår kväll. Den står fortfarande på plats och är omringad av snö. Risken är att den inte håller för de dagar med plusgrader som väntas. Det gäller att fånga dagen.

Kommentarer
Postat av: Mamma Cine

Så sant så sant.... Platsen som vår Eric förolyckades har och är väldigt viktig för oss. I början var det den enda platsen jag kunde känna ett lugn. Platsen där min son tog sitt sista andetag. Erics kompisar planterade en "Lind-träd" där och nu går jag med en fruktankänsla att det inte har klarat denna kalla vinter.... som vi faktiskt också har haft. Inte i jämförelser som ni uppe i norr...men ändå. Jag vill så gärna att "Linden" ska få växa där...länge, länge.



Kramar från ett snart (hoppas jag)lite vårlikt Småland !! <3 Mamma Cine

2009-03-15 @ 20:47:49
URL: http://tillminneavericlind.dinstudio.se
Postat av: Tojjan

En text som denna luckrar upp det tabubelagda med döden och det tabubelagda kring en ung människas död. Jag är stolt över att få ta del av era tankar och jag sänder en ljus in i lyktan å Marcus vägnar!



//Kram Viktoria

2009-03-18 @ 12:18:37
URL: http://tojjan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0