Skoterolyckor
Om man jämför antalet skoterolyckor med till exempel mopedolyckor måste man ta med i beräkningen hur många mopeder det finns i vårt land jämförelsevis med antalet skotrar. Det vore också intressant att få en siffra på det totala antalet körda mil på moped och jämföra det med antalet mil på skoter.
Det finns väldigt många fler mopeder än skotrar och det körs otroligt mycket mer moped än skoter, om man tittar totalt sett i Sverige. Trots skillnaden i antal fordon är det nästan lika många dödsolyckor.
På hemsidan Snofed finns statistik kring skoterolyckor. Här följer några siffror. Klicka på den här länken om du vill läsa mer.
STATISTIK SKOTEROLYCKOR
Antal olyckor 96
Antal skadade 100
Antal döda 14 (ca 15% av olyckorna)Olycksförlopp döda i skoterolyckor
Kollision mot träd/sten 4
Kört genom isen 5
Tippat/kört omkull 1Dikeskörning 1
Kollision mellan skotrar 1
Påkörd av bil 1
Okänt förlopp 1
Mopedister
Antal skadade 329
Antal döda 15 (ca 5% av olyckorna)
Det finns inga krav på iskunskap då man tar skoterkort. Det finns inte heller någon lag om hjälm vid skoterkörning.
Marcus skoter den 23 dec 2007, en knapp månad innan olyckan.
Förvånande att i lagglada landet Sverige inte ha några krav för att få framföra en skoter. Vilka argument har man formulerat för detta? Vem/vilka har svårt att se statistiken som ni presenterar och inte tänka "kanske skulle en utbildning för förarbevis sänka de dystra siffrorna"? Ska vi aldrig upphöra att förvånas?
Många frågor blev det. Se dem som retoriska. Jag fattar bara inte hur landets makt- och beslutsinnehavare resonerar alltid.
Idag hade vi +17 och sommarblå himmel o c h vindstilla här nere. Kolossalt skönt. Sänder upp lite av det vackra vädret samt plusen till er.
Kramar