Augusti

Så lång tid sedan jag skrev här sist. En hel sommar har börjat gå mot sitt slut och jag har inte fått ner några ord här alls. Det betyder inte att orden saknats, inte heller tankarna och upplevelser som ger näring åt både glädjen och sorgens minnen. En sommar kan vara som ett människoliv, fyllt av både lyckliga stunder, intensiva perioder, lata dagar och smärtsamma händelser.

Vi har mestadels befunnit oss vid havet, på vårt sommarställe där familjen har fantastiska minnen tillsammans, där havets närvaro och skiftningar gör att vi också kommer nära vår Marcus. Han älskade platsen av hela sitt hjärta och var fast besluten att ta över stugan då vi skulle bli gamla och skröpliga. När vi packade ihop och begav oss hemåt efter semestern kändes det på ett vis som vi åkte ifrån honom. Det kan låta märkligt men havet och Marcus är så nära förknippade med varandra. Som ni säkert förstår.

Den lyckligaste stunden under sommaren var nog när jag samlade all min släkt och mina vänner till en födelsedagsfest. En härlig samling människor som alla varit så delaktiga i vår familj de senaste åren.

Den mest smärtsamma stunden under sommaren var när det gick upp för oss vad som hänt i vårt grannland Norge. Så många unga själar som mist livet i ett oförsvarligt brott mot mänskligheten. Just nu omges de av ett högljutt mediabrus. De anhörigas sorg kommer att vara så mycket längre.

Det kändes också tråkigt att inte kunna skriva några rader om Marcus den 20 juli. Uppkopplingen i sommarstugan mäktade inte med att föra text och bild ända fram. En fjuttig tanke i jämförelse med händelserna i Norge, men ibland kan också små ting ge upphov till besvikelse.

Här följer många av sommarens bilder. Det är ovanligt många och alla har sin egen, speciella känsla.


Födelsedagsmorgon med nästan hela släkten i sovrummet. Nyvaken lyckokänsla.


Födelsedagsfest i glada vänners lag.


En resa till Paris. Present från maken.


Framför slottet Versailles där jag kunde känna historiens vingslag.


Vi gjorde många besök i Paris kyrkor och tände ljus för alla unga som mist livet i Norge. 
Händelsen var första nyhet i alla Paris tidningar. 


Tillbaka till sommarstället där alla böcker väntade på att bli lästa.


Båtturer till nya platser.

 
Här samlade vi några vackra stenar till mina föräldrars grav.


Vackra solnedgångar.


Månljus i augustikväll.

Tänd gärna ett digitalt ljus igen i vår ljusgrupp! Klicka på  Tänd ett ljus


Kommentarer
Postat av: Elin A

Har tänkt så på er i sommar, och kikat in här ibland, tur att FB finns så jag har lite koll på vad ni hittat på:) Jättefina härliga bilder! Kan tänka mig att Marcus känns nära havet.

Många varma kramar Elin

2011-08-17 @ 19:49:59
Postat av: Ingrid

Visst är det tur att det finns flera vägar till kontakt!

Kram till dig Elin!

2011-08-17 @ 21:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0