Balans i tillvaron

Vi befinner oss mitt i höstterminen och vardagen snurrar på i ett högt tempo. Mycket ska fungera, almanackor är fulltecknade och det krävs planering för att hinna med praktiska och nödvändiga vardagssysslor. Under lediga helgdagar behövs tid för återhämtning inför nästa arbetsvecka.

Vi behöver tid för att knyta ihop då och nu, tid för reflektion om det som varit och planering för det som ska komma. Vi behöver också vara närvarande i nuet.

Då hjulen snurrar fort är det svårt att hitta tid för reflektion, uppleva den längtan och kärleksfyllda sorg som för alltid bor inom mig. I tankarna och planeringen handlar det mycket om var jag är på väg. Vad som ska hända härnäst. Jag upptäcker att det blir en obalans.

De här tankarna har jag tänkt tidigare, behovet av att gå på två ben. Det ena i det liv som varit, det andra benet i det liv som pågår nu och vägen framåt. Den norske forskaren Dagfinn Winje påpekade också det väsentliga i att ha alla dessa delar med i sitt liv för att finna helhet. Han menar att det liv som fanns innan sorgen kom nära, ska knytas ihop med den dag då livet tog en vändning och sedan bindas samman med det det liv och den jag är idag. Vårt liv är en sammanhängande berättelse. Han menar också att om du ger en människa tid att prata om sitt förflutna, så stärks människan framtid.

Kanske är hösten en årstid när allt det här sker. Vi har den nyss gågna sommaren i färskt minne, vi ser hur den sakta försvinner och känner samtidigt en förvissning om att en ny och annan sommar kommer till oss igen. I saknaden finns också ett hopp.


Hösten är här definitivt och de sista löven faller snart.


En bild från Kågefjärden den 17 oktober 2010. En vy som alltid ger oss blandade känslor. Det är vackert men mycket, mycket tragiskt att se ut över det här vattnet.


Solen kan fortfarande värma lite, men vintern smyger sig på.

Tänd gärna ett ljus igen i vår ljusgrupp! Klicka på  Tänd ett ljus

Kommentarer
Postat av: Elin A

Åh ni har så fin natur där uppe i norr! Läste på expressen att det snöat häromdagen längre upp i landet. Känns så långt borta med snö här i Skåne.

Idag har vi firat dottern som fyller 8 år. En nöjd tjej som snart ska sova.

Förresten har du nån mejladress som jag kan mejla mig bloggadress till dig, tänkte om du vill gå in och titta ibland.

Många varma kramar och tankar till er!

2010-10-17 @ 20:10:44
Postat av: Ingrid

Hej Elin! Jo det snöade härom dagen, fast det verkar tina bort den här gången. Vår natur är vacker här uppe men jag älskar också den skånska naturen med slätter och långa stränder. Har delvis skånska rötter jag också. Du kan mejla på [email protected]

Kram till dig!!

2010-10-17 @ 22:36:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0